Výroba plošných spojů fotocestou
Diskusi k tomuto článku a spoustu dalšího najdete na
www.mcu.cz
V tomto návodě jsou shrnuty mé zkušenosti s výrobou DPS
a zároveň jsem do něj zahrnul tipy a triky, které byly postupně zveřejněny
v konferenci při WWW.HW.CZ
a osvědčily se mi. Návod je napsán formou postupných kroků, které by
se měly dodržet pokud má být výsledek odpovídající vynaloženému úsilí.
Výroba není složitá, ale chce určitou praxi. Nenechte se odradit pokud
první výsledky nebudou dokonalé. Domácí výroba je vhodná, pokud potřebujete
jeden až několik málo kousků desky a požadujete slušnou přesnost nebo
takřka profesionální vzhled. Pokud potřebujete víc než cca 20 kusů vyplatí
se jejich výrobu zadat profesionálům. Z toho plyne omezení této metody
na kusovou výrobu nebo prototypové série. Dalším důvodem pro domácí výrobu
může být rychlost, s jakou máme desky hotové. Při profesionální výrobě obvykle
musíme několik dnů čekat, zatím co popisovaným postupem můžete mít DPS
hotovou za 1,5 - 2 hodiny
- Nejprve si vyrobíme klišé pro osvícení DPS. Já pro jeho tisk používám
laserovou tiskárnu HPLJ1100. Mám vyzkoušené i tiskárny HPLJ5L, HPLJ6L,
HP4V a HP1200. Výsledky jsou zcela srovnatelné. Kamarád mi kdysi doporučoval
používat originální (ne renovovaný) toner. Zatím jsem neměl potřebu se
jeho doporučení nedržet. Tisknu na průhlednou fólii do laserových tiskáren.
Tu lze za cca 10kč koupit v každém lepším papírnictví. Používejte tlustší
fólie bez ochranného papíru. Takové ty teninké s ochranným papírem se prý
značně kroutí a průchodem tiskárnou se deformují – nezkoušel jsem.
Změna - k použití takových fólií jsem byl okolnostmi
donucen. V poslední době u fólií přestal fungovat dále popisovaný trik s fixou
na školní tabule. Nejde totiž z nových fólií setřít. Při hledání fólií, které
fungují jsem narazil na Italské fólie "ACCO NOBO Printer Transparency film". Tyto fólie
jsou tenčí, než na jaké jsem byl zvyklý a mají ochranný papír. Tyto fólie jsou
pro výrobu filmu bez problémů použitelné. Fix z nich lze setřít a žádné deformace
jsem nepozoroval. Při nákupu fólií doporučuji vzít si do prodejny fix na tabule,
zkusit jednu fólii zamazat fixem a setřít. Pokud nejde fix beze zbytku setřít,
nejsou fólie pro popisovanou technologii vhodné. Kdysi
jsem zkoušel tisknout klišé také inkoustovou tiskárnu HPDJ600 a tisk na
originální fólii HP pro inkoust, ale výsledky byly odstrašující. Dnes jsem
ale z mnoha stran slyšel, že moderními inkoustovými tiskárnami lze dosáhnout
stejně dobrých výsledků jako z laserové tiskárny – nevím nezkoušel jsem.
- Klišé se na fólii vytiskne tak, aby se potištěnou stranou přitisklo na
měď. Kdyby byl obraz DPS o tloušťku fólie nad deskou, byly by okraje výsledných
spojů rozostřené a podleptané. Pokud máte v návrhovém systému obraz DPS v
pohledu ze strany součástek (např. Eagle), vytisknete obrazec tak jak je
na obrazovce (nezrcadlíte) a před expozicí klišé přitisknete tonerem na měď.
- Po vytištění ještě klišé není příliš kvalitní. pokud se na něj podíváte
proti světlu zjistíte, že je obrazec mírně průsvitný. Musíme tedy nějakým
způsobem zvýšit kontrast filmu. Já k tomuto účelu používám černou fixu
na školní tabule. Ta se do toneru zažere, a z čisté fólie ji snadno setřete.
Nejprve fixou začerněte celou plochu DPS a nechte cca 10 minut zaschnout.
Pak fixu z ploch bez toneru setřete jemným suchým hadříkem nebo papírovým
kapesníkem. Pozor na mechanické poškození jemných motivů DPS – pracujte
opatrně. Při začerňování DPS se snažte pokud možno nevracet na již začerněná
místa. Rozpouštědlo obsažené ve fixu naleptává toner a pokud po chvíli
přejedete stejné místo porušíte celistvost toneru. Časem jsem zjistil,
že fixa rychle vysychá. Doplňuji ji tedy lihem a ten zdaleka není vůči
toneru tak agresivní. Možná by stálo za úvahu fixu hned po zakoupení nechat
otevřenou a až vyschne doplnit ji lihem. Dodatek - teď
používám fixu Donau "D-signer B" kterou jsem koupil b běžném papírnictví. Tato
fixa se velmi dobře stírá a k toneru není agresivní
Když se po setření fixu podíváte
na film proti světlu zjistíte, že je dokonale černý a neprůsvitný. Pozor
na malé dírky – může se stát, že zůstanou po setření fixu černé. Musíte se
k nim vrátit a opatrně z nich fix vytřít. Pokud se stane, že je někde toner
porušen, můžeme poškozené místo vyretušovat černou lihovou fixou. Tím
máme hotové klišé.
- Existují i další způsoby jak zvýšit kontrast filmu. Někdo vytiskne filmy
dva a slepí je přesně na sebe a tak zdvojnásobí kontrast. Další lidé tisknou
na běžný pauzák a film na cca 2 hodiny vystaví v uzavřeném prostoru působení
acetonových par (zavřete do krabice s hadrem namočeném v acetonu). Toner
prý páry částečně naleptají a on se sleje v jednolitou černou vrstvu. Já
tyto způsoby nezkoušel, trik s fixou mi vyhovuje.
- Jako základní materiál pro výrobu DPS slouží jednostranně nebo oboustranně
plátované kuprextitové desky. Můžete použít i hotové světlocitlivé desky,
které se prodávají v GES, GM Electronics apod. Fotocitlivá vrstva těchto
desek bývá mnohem odolnější než vrstva nastříkaná Pozitivem 20. Má to ale
taky nevýhody. Jednak vysokou cenu, jednak tyto desky bývají poškrábané,
zprohýbané nebo jsou pokryty fotocitlivou emulzí jen zčásti. Bývají rovněž
vyrobeny z podřadného kuprextitu, který se nehodí pro speciální účely jako
např. vysokofrekvenční obvody apod. Proto dnes již bez vyjímek používám pro
nanesení fotocitlivé vrstvy sprej Pozitiv 20. Ten lze zakoupit
v GES, GM a podobných prodejnách. Jeho cena je poměrně vysoká, ale stojí
to za výsledky, které jím lze dosáhnout.
- Příprava desky k nastříkání není složitá, ale důležitá. Odstřihněte desku
na všech stranách o cca 5mm větší než skutečná velikost DPS. S tímto odpadem
se prostě musíme smířit. Desky stříhám na malých a ostrých pákových nůžkách.
Ty Vám desku nezprohýbají. Pokud má deska na okrajích otřepy či nerovné
okraje odstřihněte je. Deska musí být co nejlépe rovná bez prohnutí či
otřepů aby k ní bylo možné film s obrazem DPS dokonale po celé ploše
přitisknout. Odstřiženou desku je nutné dokonale vyčistit. To je jeden ze
základních předpokladů dobrého výsledku. Já na čištění používám velmi jemnou
ocelovou vatičku bez jakýchkoliv chemikálií. Tou vyleštím měděnou vrstvu
desky do zrcadlového lesku. Jiní kolegové používají chemické čištění – různé
prášky na nádobí, TORO, Jemný smirkový papír, plavenou křídu, školní gumu a
další přípravky. Řadu z nich jsem taky vyzkoušel, ale ocelová vatička se mi
osvědčila nejlépe. Koupil jsem ji v Baumaxu. Po vyleštění povrch mědi otřete
měkkým čistým hadříkem, který nepouští chlupy. Pak již samozřejmě na desku
nesmíte sahat, nechali byste mastné otisky.
- Tento návod nezahrnuje výrobu oboustranných desek. Bohužel s těmi jsem zatím
dokonalých výsledků nedosáhl, takže to radši nechám někomu povolanějšímu.
Problém je v dosažení dokonalého soutisku obou stran. Pokud máte filmy posunuté
o 0,2mm, výsledek již vypadá jemně řečeno neprofesionálně. Pokud potřebuji
desky pro VF účely, jsou obvykle vyrobeny z oboustranné desky, kde se jedna
strana ponechá celá jako stínění. Pak nejprve tuto stranu po očištění
ocelovou vatičkou nastříkám běžným nitro autoemailem ze spreje a nechám
zaschnout. Tím mám tuto plochu chráněnou proti vyleptání a dál pokračuji
jako u jednostranné desky.
- Teď jsme se dostali k nejkritičtější fázi výroby – nastříkání fotocitlivé
vrstvy. Na tomto kroku záleží konečný výsledek. Nejdůležitější předpoklad je
co nejčistší prostor, ve kterém DPS stříkáme. Pokud nám na desku spadne
zrníčko prachu odpudí emulzi ve svém okolí a v laku máme díru. Já stříkám v
běžném čistém bytovém prostoru, četl jsem doporučení stříkat v koupelně – tam
bývá vlhko a prašnost je omezená. V žádném případě nestříkejte venku nebo
někde ve stodole – prach vám nedovolí udělat kvalitní vrstvu.
- Vyleštěný kuprextit položte na vodorovnou podložku. Pokud nebude DPS
vodorovná, lak steče ke kraji a deska je nepoužitelná. Nastříkejte
stejnoměrnou vrstvu tak, aby její barva byla tmavě zelená, ale ne do černa.
Barva napovídá o tloušťce vrstvy. chce to cvik a pár pokusů, než se naučíte
odhadovat správný odstín. Po nastříkání se zhrozíte. Deska je flekatá jak
mourovatá kočka. Vypadá to strašně ale to je normální. V žádném případě
nepropadněte panice a nezačněte stříkat druhou vrstvu. Tím byste teprve
desku opravdu zničili druhá vrstva se totiž neslije s tou první a je zle.
Pokud vyčkáte, zjistíte, že se stal zázrak. Ty fleky se během cca 2 – 3
minut slijí dohromady a vytvoří dokonalou jednolitou vrstvu. Když jsem to
viděl poprvé, nevěřil jsem vlastním očím. Lak vytvoří dokonalou vrstvu a
jeho přebytek se usadí na okrajích desky. Proto jsme ji ustřihli o 5mm větší.
Vyčkáme nějakou dobu (10 – 15min) až není lak tekutýa potom můžeme s deskou
manipulovat. Lak se při běžné pokojové teplotě vytvrdí až za 20hod. Vytvrzení
lze výrazně urychlit zvýšením teploty. Při teplotě 70°C má vytvrzení emulze
trvat asi 15min. Proto jsem si postavil speciální termostatovou topnou desku,
na kterou položím DPS, ohřeji na 70°C a vytvrzuji pro jistotu asi 45min.
Samozřejmě můžete použít termostatovanou troubu nebo jiný prostředek pro
ohřátí desky. tvořivosti se meze nekladou. Po vytvrzení je deska připravená
k expozici.
- Od okamžiku nastříkání již pracujeme s fotocitlivým materiálem. Na
běžné světlo sice vrstva není příliš citlivá, přesto se ale vyvarujte přímému
světlu, a pokud potřebujete desku uchovat delší dobu, musí to být ve tmě.
Při práci zatahuji závěsy a pracuji v přítmí. Není potřeba temná komora.
- Než se pustíme do expozice, musíme mít vhodný zdroj světla. Naprostá většina
lidí, kteří používají fotocestu pro osvit používají rtuťové výbojky. Použít
lze např. výbojku RLV125 nebo její ekvivalent – já používám výbojku Philips
HPL-N 125W. Je to běžná výbojka, jaká se používá v pouličním osvětlení. Do
série s výbojkou musí být zapojena odpovídající tlumivka 125W. Obojí jsem
koupil v obchodě, kde se prodává elektroinstalační materiál. Výbojku jsem
umístil do plechového reflektoru. Ten je ale již notně zrezavělý, takže
světlo příliš neodráží. Některé prameny doporučují rozbít baňku výbojky a
ponechat jen vnitřní část, která produkuje ultrafialové světlo. Baňka je
Pokud tuto úpravu chcete provést, obalte baňku hadrem, výbojku uchopte za
patici a sevřete přes hadr baňku ve svěráku. Opatrným přitahováním svěráku
baňku rozmáčkněte. Přitom nesmíte porušit vnitřní část výbojky. Odbalíte hadr,
vysypete střepy a máte výbojku, která produkuje mnohem více ultrafialové
světlo a tedy stačí kratší expozice. Já ale používám výbojku s nerozbitou
baňkou a funguje to bez problémů. Někteří lidé používají také jiné zdroje
ultrafialového světla. Obvykle jsou však podstatně dražší. Používají se
např. horská sluníčka, několik ultrafialových zářivek vedle sebe, nedávno
jsem slyšel o obličejových soláriích které prý taky fungují. Nicméně patrně
nebude náhodou, že většina lidí používá výbojky.
- Světelný zdroj máme, připravenou fotocitlivou desku taky, takže můžeme
exponovat. DPS položte na tvrdou rovnou desku citlivou vrstvou nahoru. Já
používám prknénko na krájení velikosti cca A4 a tloušťky asi 2cm. Deska je
z výroby zabroušená do roviny a je pro tento účel vhodná. Na fotocitlivou
vrstvu přiložte připravené klišé tonerem k citlivé vrstvě. Aby byl film
dokonale přitisknutý k desce, přikryjeme desku a film skleněnou tabulí
tloušťky cca 4 – 5 mm. Já žádné další závaží nebo přítlačné mechanizmy
nepoužívám. Film je přitlačen pouze vahou skleněné tabule velikosti A4.
Jiní lidé používají růžné pružinové přítlaky, závaží nebo dokonce vakuové
pumpy, které vyčerpají vzduch mezi sklem a podložkou a tím dojde k přitisknutí
filmu. Bezesporu je lepší pokud je film k DPS nějakým mechanizmem
přitlačován.
- Asi 5 minut před vlastní expozicí zapněte výbojku aby se stihla naplno
rozsvítit. Po rozsvícení podložku s DPS a sklem umístěte pod osvětlovací
těleso. Doba expozice je asi 20 minut a vzdálenost výbojky od DPS asi 40cm.
Že byla deska osvícena poznáte podle zeleného nádechu osvícených ploch.
- Teď se potřebujeme zbavit laku z osvětlených ploch. To provedeme tak že
desku potopíme do misky s vývojkou a vyčkáme až se osvětlený lak rozpustí a
odplaví. Tomu napomáháme pohybem misky, aby byla vývojka v pohybu a přelévala
se přes desku. Vyčkáme tak dlouho, dokud se dokonale nevyvolá obrazec DPS.
Pak vyjmeme desku z vývojky a pečlivě omyjeme vodou. Vývojku vyrobíme
rozpuštěním 7g hydroxidu sodného v 1 litru vody. Lze rovněž koupit již
namíchaná. Vývojku můžete uchovat delší dobu a používat opakovaně. Dobře si
prohlédněte kvalitu vyvolaného obrazce. Případné kazy můžeme ještě opravit
lihovou fixou. Pokud ve větších plochách prosvítá měď došlo k prosvícení ploch
a po vyleptání by byly plochy poleptané. Toto nelze opravit. Očistěte emulzi
- Vyvolanou desku můžeme vyleptat. Já používám na leptání roztok kyseliny solné,
která se kupuje v drogerii a 3% peroxydu vodíku, který lze koupit v lékárně.
Výhodnější je koupit 1l 30% peroxidu a naředit si ho dle potřeby. Leptací
roztok se připravuje až těsně před leptáním. Desku opatrně položíme leptanou
plochou na hladiny leptacího roztoku. Díky povrchovému napětí se deska udrží
na hladině a zůstane plavat. Neumím to vysvětlit, je ale známo, že takto
je leptání podstatně rychlejší. Trvá to přibližně 5 minut. Pak desku otočíme
a ponoříme do leptacího roztoku. Tak můžeme sledovat konec procesu leptání a
vytáhnout desku přesně po ukončení leptání aby nedošlo ke zbytečnému podleptání.
Po leptání desku omyjeme vodou, osušíme a ocelovou vatičkou očistíme z desky
fotocitlivý lak. Doba leptání je závislá na teplotě roztoku. Ta se někdy
vlivem probíhajícího chemického procesu zvětšuje. To může být nebezpečné,
protože při vyšších teplotách je leptací roztok agresivní i k laku a mohlo by
dojít k podleptání. Proto pokud leptáme větší plochy použijeme větší množství
leptacího roztoku a mírně ho naředíme.
- Teď už zbývá jen desku vyvrtat. Většinu děr pro běžné součástky vrtám vrtákem
0,8mm. Bohužel běžné vrtáky vydrží velmi málo – desítky děr. Tvrdokovové vydrží
o něco déle, ale neodpovídá to jejich ceně. Před časem jsem koupil tvrdokovový
kopinatý vrták a to je hotový zázrak. Vyvrtal jsem s ním již tisíce děr a vrtá
stále jako nový. Ale pozor! K vrtání musíte používat kvalitní vrtačku se
stojanem. Nesmí dojít ke chvění – vrták je velmi pevný, ale křehký. Nezkoušejte
vrtat v ruce. Já používám vrtačku Proxxon FSB 12/E a stojan. Pak můžete bezpečně
vrtat bez ohrožení vrtáku. Vrták má sice doporučené otáčky cca 20 000ot/min,
ale já vrtám jen cca 5000ot/min. Kopinaté vrtáky dodává firma Proxxon a v
katalogu je má i GES Electronics. Kopinatými vrtáky vrtám díry 0,8, 1 a 1,2mm.
Ostatní díry již běžnými vrtáky.
- Pokud vyrábíme desky pro VF, bývá vrchní fólie celistvá a kolem vývodů součástek
je třeba odfrézovat isolační kroužky. Nejprve nožem ořízneme otřepy vzniklé
vrtáním děr. Na frézování izolačních kroužků používám speciální frézičku
vybroušenou ze stopky vrtáku 3mm. Ta se podobá plochému vrtáku na dřevo.
Střední trn nasadíme do vyvrtané díry a břity odfrézujeme měděnou fólii
kolem díry.
- Tím je deska hotová. Zbývá už jen desku vyleštit do zrcadlového lesku a
okamžitě natřít pájitelným ochranným lakem. Já používám kalafunový lak. Jde
o řídký roztok kalafuny v lihu. Pokud použijete roztok příliš hustý špatně
schne a lepí i po dlouhé době. Méně je v tomto případě více. Někdo též
kalafunu rozpouští v nitroředidle. Prý to lépe zasychá. Já jsem ale s roztokem
v lihu spokojen a navíc nesmrdí tak nepříjemně jako nitroředidlo. Po zaschnutí
laku je deska hotová a připravená k použití. Díky použití kalafunového laku